Dr. J. van Vroonhoven
1932 -
Op 8 september 1932, na een geruisloze benoemingsprocedure, leidde de nieuwe directeur, dr. J. van Vroonhoven, zijn eerste lerarenvergadering.
Ook hij sloot zich aan bij de spreuk "kennis is macht'.
En dan is er de W.O II !
Reeds op 25 mei 1940 konden de lessen hervat worden. Omdat de Rijks een 'Rijksschool' was, golden circulaires van het ministerie vaak voor bijzondere scholen als aanbevelingen of verzoeken. Voor de Rijks waren het echter ambtelijke bevelen, voor de uitvoering waarvan de directeur Van Vroonhoven rechtstreeks verantwoording verschuldigd was.
Ook op de Rijks gold het motto: geen uitbundigheid, maar ernstig werken. In opdracht
van het ministerie werd een aantal publicaties verboden, o.a. Den Doolaard, Einstein
e.a. Ook Van Vroonhoven, als zijnde Rijksambtenaar-
Van Vroonhoven poogde strikte neutraliteit te betrachten: er volgde dus een colportageverbod en een insigneverbod. In 1940 kwam er weer een studentenblad, mét censorschap van de heer Hanssen. Er moest n.l. voorkomen worden dat in het schoolblad politieke tegenstellingen tot uitbarsting zouden komen.
De toenmalige secretaris-
Op 1 september 1941dienden alle leerlingen van 'Joodschen bloed' van de Rijks verwijderd
te worden. De school kreeg te maken met uitval van lesuren, kolennood en ondervoeding
van de leerlingen en met diverse verplichte verhuizingen naar andere locaties. Ook
ontstonden op de Rijks meer en meer problemen rond twee docenten die niet vrij waren
van nationaal-
Zie submenukeuze <Rijks-
Van Vroonhoven handhaafde in die oorlogsjaren onverkort een strenge discipline. Leraren dienden bij het begin van de lessen hun klas op de speelplaats op te halen en ordelijk mee te voeren naar de klokalen.
Na een circulaire over het verplicht verstrekken van vitamine-
Na de bevrijding ontwikkelde Van Vroonhoven een koortsachtige aktiviteit om het onderwijs weer te hervatten.
Er werd besloten om op 3 april 1945 met de examenklassen te beginnen. Hij stelde
voor om ook op zaterdagmiddag les gaan te geven, maar een groot aantal docenten namen
een duidelijke oppositiestellig in, waarna Van Vroonhoven toe moest geven. Toen het
ministerie besloot dat de leerlingen van de eindexamen-
Op 6 september 1945 kon het 'normale' onderwijs worden hervat in het opgeknapte Rijks-
Van Vroonhoven had bepaald een hart voor zijn leerlingen: hij startte met het boekenfonds, drong er bij de docenten op aan om in redelijkheid cijfers te geven en ging reeds in 1945 over op het organiseren van studiegelegenheid.
Van Vroonhoven vertrok in 1946 bij onze 'Rijks', om directeur te worden aan de Rijks H.B.S. Koning Willem II, te Tilburg. Volgens ingewijdenen omdat Tilburg een 'hogere klasse' was en hij in salaris er op vooruitging.
Wederom was een periode afgesloten!
Externe factoren bedreigden het onderwijspeil in hoge mate: crisisjaren en oorlogstijd. Van Vroonhoven beschouwde het echter als zijn plicht om tegen alle verdrukking in, de school te handhaven op het niveau, waarop ze onder leiding van Van der Meer gekomen was.
Maar Van Vroonhoven had wel oog voor de problemen van de individuele leerling. Hij zette een begeleidingssysteem op, dat naar zijn structuur zeer modern genoemd mag worden.
Van af het begin van zijn directeurschap spoorde hij zijn leraren aan om de proefwerk-
In 1932 werd het onderwijs geconfronteerd met een maatregel waardoor er minder leraren
aangesteld mochten zijn en er dus grotere klassen kwamen. Van Vroonhoven zat in 1933
met een eerste klas van 42 en een tweede klas van 36 leerlingen. Lokalen waren nu
veel te klein. Jongens mochten niet naast meisjes zitten en dus kostte dat ook nog
een plaats. In zijn bezuinigingswoede bepaalde de minister ook nog even, dat de A4-
Van Vroonhoven toog naar Den Haag en kreeg toestemming om de vierde klas in het cursusjaar
1933-
Van Vroonhoven was voor zijn leerlingen en leraren een veeleisend man, maar schreef toch een brief aan de inspecteur, dat het onhoudbaar was, dat de gymles aan 42 (!) leerlingen gegeven moest worden in de toch al kleine gymzaal!
In 1935 startte Van Vroonhoven een voorbereidend cursusjaar. Hij meende op deze manier
het onderwijspeil te kunnen verhogen. De verdiensten van Van Vroonhoven op onderwijsgebied
-
Voor zijn leerlingen was hij, zonder wangedrag evenwel te dulden, ruimer van opvatting dan zijn voorganger Van der Meer. Meisjes mochten lid worden van de hockeyclub V.H.C. en leerlingen die in Roermond weggestuurd waren wegens wangedrag, gaf hij de kans om in Venlo hun diploma te halen.
Op Van Vroonhoven lijkt de spreuk van toepassing:"Hard is mijn hand, doch lieflijk mijn gemoed".
1946: v.l.n.r.
huib pröpper
alias 'haike'
jos van vroonhoven
alias 'de piem'
tinus hanssen
alias 'hansje'
Officier in de Orde van Oranje-
† Tilburg, 01 juni 1987
anno 1961
Jos van Vroonhoven,
toespraak in 1961
t.g.v. het 25-
ambtsjubileum van
Joep Vrijling
anno 1946
1946 -
SUBMENU